Ungdomsföreningar

Starta förening

Vill du engagera dig inom något du brinner för? I en egen ungdomsförening kan du gå samman med andra som är intresserade av samma sak och göra er egen grej! I en ungdomsförening får ni nya erfarenheter, ett bredare nätverk, och tar makten över er fritid.

Det kostar inget att starta en ungdomsförening hos Fritidsforum. Som medlemsförening får ni ta del av våra bidrag: startbidrag och årligt bidrag.

Starta din egen förening med 3 enkla steg!

Steg 1: Idé och medlemmar

Att starta en förening kan innebära en första möjlighet att få göra något som ni verkligen brinner för. Möjligheterna är många och det bästa är att utgå från era intressen, vad tycker ni är roligt?

  • Kom överens om en idé för föreningen.

  • Ni behöver vara 3 personer för att starta en förening. Dessa 3 kommer då bli det som kallas för styrelse i föreningen.

  • Ni kan också hitta fler medlemmar som vill vara med i föreningen - med fler medlemmar kan ni göra mer! Minst 60% av era medlemmar ska vara i åldern 6-25 år.

  • Kom på ett namn för er förening!

Steg 2: Bilda föreningen

Att ha ett bildande möte innebär att det äntligen är dags att få sätta i gång med föreningsarbetet. Det är superkul!

  • Skriv föreningens stadgar (föreningens regler). Ni kan använda Fritidsforums mall för stadgar. Det kan låta som stort och avancerat med stadgar, med stadgarna så har ni som styrelse och även medlemmar full koll på vad er förening står för. Behöver ni hjälp med skapandet så finns vi även som bollplank, hör av er!

  • Bjud in fler som vill bli medlemmar och som är intresserade av er idé till ett möte för att bilda föreningen och skriv protokoll. Kom ihåg att alla medlemmar måste göra ett eget aktivt val att vilja bli medlem. Använd Fritidsforums mall för bildandeprotokoll när ni startar föreningen.

  • Under det bildande mötet väljer ni föreningens styrelse och godkänner stadgarna.

Steg 3: Ansök om medlemskap hos Fritidsforum

Genom att ansluta föreningen till Fritidsforum har ni möjlighet att söka bidrag, ta del av utbildningar och träffar och även få vårt medlemsbidrag. Följ dessa steg för att bli medlem:

  • Fyll i ansökan om medlemskap hos Fritidsforum.

  • Mejla föreningens stadgar och bildandeprotokoll till kansli@fritidsforum.se

  • Ni får ett välkomstmejl av Fritidsforum med inloggningsuppgifter till MyClub där ni

    • registrerar era medlemmar

    • laddar upp föreningens bildandeprotokoll

    • laddar upp föreningens stadgar

  • Skriv till oss på kansli@fritidsforum.se när medlemsregistreringen är klar och alla dokument är uppladdade så betalar vi ut startbidraget.

Bankkonto

För att kunna få bidrag av Fritidsforum behöver föreningen ange ett bankkonto. Det finns två alternativ:

  • - Privat bankkonto: Fritidsforum godkänner att en ungdomsförening anger ett privat konto, och som tillhör någon av er som är med i föreningen (förslagsvis kassören).

  • - Föreningskonto: Om ni vill kan ni registrera er hos Skatteverket som en förening. Då får -föreningen ett organisationsnummer. Med organisationsnummer kan ni skaffa ett föreningskonto på banken. Personer under 18 år får inte själv öppna ett bankkonto till föreningen. 

Vi vet att det kan vara knepigt att orientera sig i föreningslivet och att det kan uppstå frågor vid grundandet av föreningen och/eller i starten på ett projekt. Vi har utbildningar och coachning för dig som vill engagera dig och göra något tillsammans med andra. Kontakta oss

Förmåner och årligt bidrag

Som nybildad förening så får ni ett startbidrag.

Varje år när er förening lämnat in er Årsrapport från ert årsmöte och vi har godkänt det, så är ni berättigade ett årligt bidrag.

För unga 13-25 år

  • Stöd till att starta en egen förening

  • Söka bidrag till egna projekt eller resor

  • Gratis deltagande i Fritidsforums nationella kurser och nätverk för unga

  • Möjlighet att delta i erfarenhetsutbyten med andra unga

Om ni redan har startat en ungdomsförening och vill ansluta er till Fritidsforum

Ansök om medlemskap hos Fritidsforum

Genom att ansluta föreningen till Fritidsforum har ni möjlighet att söka bidrag, ta del av utbildningar och träffar och även få vårt medlemsbidrag. Följ dessa steg för att bli medlem:

  • Fyll i ansökan om medlemskap hos Fritidsforum. Bifoga:

    • Föreningens stadgar

    • Det senaste årsmötesprotokollet inklusive ekonomisk redovisning från föregående år

    • Verksamhetsplan (om ni har en sådan)

    • Fyll i Fritidsforums mall ”Verksamhetsredovisning”

  • Ni får ett välkomstmejl av Fritidsforum med inloggningsuppgifter till MyClub där ni:

    • registrerar era medlemmar (minst 60% behöver vara ungdomar mellan 6-25 år för medlemskap hos Fritidsforum)

    • laddar upp föreningens stadgar

    • laddar upp det senaste årsmötesprotokollet och ev. verksamhetsplan

    • laddar upp ifyllt dokumentet ”Verksamhetsredovising”

  • Skriv till oss på kansli@fritidsforum.se när medlemsregistreringen är klar och alla dokument är uppladdade så betalar vi ut startbidraget.

Adress

Industrigatan 4A
112 46 Stockholm

E-post

kansli@fritidsforum.se

Ring oss

Ring: 073-376 63 94